Algemene fysiotherapie

Voor al uw lichamelijke klachten, zoals aan de voet, knie, heup, rug, handen, armen, schouder en nek kunt u terecht bij Fysiotherapie Bosman & May in leefstijlcentrum Wijchen Gezond. Wij zijn beiden breed opgeleid en van (bijna) alle markten thuis. Mocht uw klacht toch buiten ons kennisgebied vallen, gaan wij samen met u op zoek naar een goede en passende behandelaar.

Chronische pijn

Iedereen krijgt ergens in zijn leven te maken met pijn. Vaak gaat die pijn vanzelf over. Gebeurt dat niet dan zoek je hulp bij vrienden, familie, een zorgverlener of op het internet. Is de pijn na drie maanden niet weg dan spreken zorgverleners over chronische pijn. Het probleem is dan vaak complexer geworden en beheerst een groot deel van iemand zijn leven. Over deze vorm van pijn hebben we de afgelopen jaren bijzonder veel geleerd. Siebe heeft zich tijdens zijn studie verdiept in diverse onderzoeken en behandelmethodes. Gedurende zijn stages heeft hij verschillende vormen van chronische pijn behandeld. Zowel in Nederland als in Canada bracht hij deze kennis over op collegae fysiotherapeuten.

De behandeling bestaat uit een traject gericht op het vergroten van kennis over pijn, fysieke bewustwording en een geleidelijke opbouw van activiteiten. Een positieve en actieve benadering staat hierbij voorop.

Luister en kijk in dit filmpje naar een uitleg over chronische pijn:

Oedeembehandeling

Lymfoedeem:

Lymfoedeem is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Klachten kunnen zwelling, vermoeidheid en zwaar of strak gevoel, pijn, beperkingen in de beweging en het dagelijks functioneren, huidafwijkingen en infecties zijn. Oorzaken kunnen zijn:

Lipoedeem:

Lipoedeem betekent letterlijk ‘vetzwelling’ en staat ook bekend als pijnlijk ‘vetsyndroom’. Het is een niet vaak voorkomende chronische aandoening van het vetweefsel (vetcellen die vocht aantrekken) die voornamelijk vrouwen treft en meestal pas zichtbaar wordt aan het eind van de puberteit. Het betreft grote hoeveelheden ongelijkmatig verdeeld vet onder de huid van de heupen, dijen, knieën en onderbenen. Minder vaak komt voor dat (ook) de armen zijn aangedaan. Kenmerkend voor lipoedeem is de symmetrie: de afwijkende vetverdeling doet zich voor aan voor aan beide zijden. Dit in tegenstelling tot lymfoedeem, dat zich ook aan één been of één arm kan voordoen.

Hoe wordt een diagnose gesteld?

Verschillende artsen zoals de huisarts, de oncoloog of de chirurg stellen de diagnose op basis van verschijnselen die de patiënt heeft in combinatie met zijn medische geschiedenis. Andere aandoeningen als erysipelas (wondroos), veneus oedeem, trombose, hartfalen en tumorvorming moeten worden uitgesloten. Als meer aandoeningen een rol spelen, moet de ernstigste aandoening het eerst worden aangepakt. Neem daarom altijd eerst contact met de huisarts op, voordat u zich bij ons met lymfoedeem meldt!

De behandeling bestaat uit een combinatie van:

Meer weten? https://www.lymfoedeem.nl/

Bedrijfsfysiotherapie

In een werkomgeving ervaren mensen met enige regelmaat fysieke klachten. Vaak gaat het dan om hoofdpijn-/ nek-/ schouder- en/of rugklachten. Een tijdig consult bij de fysiotherapeut kan de pijn verlichten. De juiste oefeningen en tips kunnen op korte termijn al snel een verschil maken.

Indien klachten blijven terugkeren, kan een werkplekanalyse inzicht geven in de reden van mogelijk verzuim van de werknemers. De fysiotherapeut kan in samenspraak met de bedrijfsarts en de werkgever en/of manager een beter beeld krijgen van de werksituatie. Dit kan leiden tot adviezen voor aanpassingen op de werkplek die het werk een stuk aangenamer kan maken. Zo is het mogelijk om op zowel korte als lange termijn fysieke klachten te voorkomen en/of te verhelpen.

Neem gerust contact op met Thom May als u op zoek bent naar een fysiotherapeut met een focus op werk gerelateerde klachten. Hij heeft al uiteenlopende bedrijven én hun werknemers geadviseerd over klachten die zijn ontstaan op de werkvloer.

Bel ons op: 024 750 33 60